Torna a la pàgina principal

Encara no coneixes els principals drets de pas quan naveguem?

Image of Federació Catalana de Vela
Federació Catalana de Vela
Dret de pas en la navegació a vela

Per a navegar i gaudir del mar amb plenitud és imprescindible fer-ho de forma segura per a evitar ensurts. Un d’aquests imprevistos pot ser la col·lisió amb altres embarcacions que també es troben navegant. Per això, és imprescindible conèixer els principals drets de pas. 

Els drets de pas en la navegació a vela s’apliquen sempre, però no oblidis que el sentit comú és la norma més important! Mai col·lisionarem amb ningú si ho podem evitar, encara que tinguem dret de pas.

Aquests drets de pas són una breu extracció del reglament de regates a vela. Hi ha molts casos i el reglament es pot arribar a complicar molt, però en aquest punt, no ens caldrà saber-ne gaire més. Només que ens soni que també hi ha un reglament internacional per a la prevenció d’abordatges que s’aplica a qualsevol embarcació que navegui.

Estribord / Babord (10)

  • Estribord: l’embarcació que navega a estribord
    (la vela major està a babord i el patró en general a estribord).
  • Babord: quan naveguem a l’amura contrària.

L’embarcació amurada a estribord té dret de pas respecte a la que està amurada a babord.

Sobrevent / Sotavent (11 i 12)

  • Sotavent: la part de l’embarcació on està la vela major.
  • Sobrevent: la part de l’embarcació on no està la vela major.

Quan els dos estan a estribord o els dos estan a babord i estan solapats, el que està a sotavent té dret de pas. (11)

Quan els dos estan a estribord o els dos estan a babord i no estan solapats, l’embarcació que ve per la popa s’ha de mantenir separada. (és la que ve per darrere i pot veure el que té al davant). (12)

Interior (18)

  • La zona de balisa es defineix com la distància de tres eslores de l’embarcació més propera

Entrant a la zona de balisa, l’embarcació que està a l’interior ha de tenir espai per a poder donar la volta ala balisa sense tocar-la ni col·lisionar amb l’embarcació que està a l’exterior.

 

A tenir en compte:

- El reglament de regates a vela és molt complex i extens. Quan dominis les primeres regles i drets de pas, no deixis de preguntar. Hi ha recursos com el joc de les regles que són molt útils

- Els drets de pas bàsics s’apliquen en totes les situacions, ja sigui en competició com navegant per lleure

- Una embarcació a motor s’ha de mantenir separada d’una embarcació a vela, però això no vol dir que sempre ho compleixin. S’ha d’actuar amb previsió i utilitzar el sentit comú!

- Evita sempre la col·lisió, tinguis dret de pas segur, ho dubtis o no el tinguis

- Si t’acostes a una altra embarcació i pots, avisa-la. Algunes vegades no ens n’adonem i ens ha aparegut alguna embarcació de cop perquè no ens hi hem fixat abans

Si vols aprendre a navegar, millor-la o convertir-te en tot un expert, t'animem a visitar aquesta pàgina


Tècniques per a dominar els canvis de rumb i de velocitat

Image of Federació Catalana de Vela
Federació Catalana de Vela

Quan es realitza un canvi de rumb, s’haurà d’ajustar la tècnica de navegació a un nou angle de...

Read more

T’agradaria navegar a més velocitat i amb un millor angle de cenyida? Aprèn els secrets per optimitzar el teu contrapès

Image of Federació Catalana de Vela
Federació Catalana de Vela

Amb aquesta tècnica aconseguiràs fer el màxim contrapès especialment durant la navegació en rumbs...

Read more