Tornar a la pàgina principal

Tècniques per a dominar els canvis de rumb i de velocitat

Image of Federació Catalana de Vela
Federació Catalana de Vela

Quan es realitza un canvi de rumb, s’haurà d’ajustar la tècnica de navegació a un nou angle de navegació, per tant, caldrà reposicionar el pes o la posició del cos per mantenir bons punts de recolzament, ajustar les veles tan pel que fa a l’obertura com el trimatge i, si cal, ajustar també altres sistemes de trimatge o la posició de l’orsa.

Remarcarem alguns detalls de les dues maniobres més habituals:

Pas de balisa de sobrevent (de cenyida a empopada):

  • Tenir en compte els laylines amb la deriva i la possible corrent, però també:
    • Tenir en compte els desvents d’altres embarcacions (el desvent o el con de desvent es considera un triangle des de qualsevol vela i cap a sotavent)
    • Tenir en compte les onades que generen les altres embarcacions, poden frenar o fer derivar l’embarcació
  • Si s’ha de virar, la maniobra no és instantània. El traçat no és de 90º. Tenir en compte el recorregut sencer
  • S’haurà e pujar l’orsa. Amb vents forts, és bona opció pujar-la després de fer la maniobra (no es perd estabilitat)
  • Evitar tocar la balisa, però passar-la i acostar-s’hi tan com es pugui per evitar navegar més metres el necessari. Just quan la popa passa la balisa, obrir la vela àmpliament i tan ràpid com es pugui juntament amb una arribada contundent. Si s’està en posició de contrapès és el moment d’entrar de manera totalment coordinada i centrar el pes
  • Ajustar els trimatges de la vela o altres sistemes necessaris per la nova tècnica de navegació

canvi de rumb navegació sobrevent

 

Pas de balisa de sotavent (d’empopada a cenyida):

  • Evitar acostar-se a la balisa per sobrevent, veure el traçat òptim a la figura (obrir el traçat al acostar-se i tancar-lo per sotavent, just quan es navega en rumb de cenyida)
  • Baixar l’orsa abans de fer la maniobra i ajustar els trimatges depenent de les condicions
  • Escorar l’embarcació per ajudar a la maniobra d’orsada i no caçar les veles en excés o abans d’hora (regular l’obertura de la vela ajustant-la a la necessitat de la maniobra)
  • Caçar progressivament amb l’orsada i balancejar per acabar en rumb de cenyida o fins i tot una mica més orsats si s’aconsegueix sortir amb molta inèrcia de la maniobra, per acabar tornant a rumb de cenyida

Per tenir el control total del pas de balisa, s’hauran d’entendre els drets de pas. Sempre s’haurà d’aconseguir mantenir els traçats òptims al moment del pas de balisa, ja sigui a sobrevent com a sotavent i després d’haver respectat els possibles drets de pas d’altres embarcacions.

canvi de rumb navegació sotavent

Si vols aprendre a navegar, millor-la o convertir-te en tot un expert, t'animem a visitar aquesta pàgina


Roba i material per a navegar a vela

Quina roba necessitem per a navegar?

Image of Federació Catalana de Vela
Federació Catalana de Vela

En general, cada activitat requereix un equip tècnic específic. A l’esport de la vela s’utilitza ...

Read more
Dret de pas en la navegació a vela

Encara no coneixes els principals drets de pas quan naveguem?

Image of Federació Catalana de Vela
Federació Catalana de Vela

Per a navegar i gaudir del mar amb plenitud és imprescindible fer-ho de forma segura per a evitar...

Read more