Amb aquesta tècnica aconseguiràs fer el màxim contrapès especialment durant la navegació en rumbs de cenyida, través o llargs en condicions de vent molt fort. L’objectiu és contrarestar la força escorant o de deriva que genera la sustentació; com més força de contrapès aconseguim, major podrà ser la sustentació que produïm a la vela i, per tant, major la força impulsora.
Contrapès amb l’ús de la cingla o cintó (cincha)
És l’element que trobem a la banyera a la majoria d’embarcacions. L’ús o el concepte és senzill i es tracta de situar els peus per sota la cingla i aquesta quedaria a la part de l’empenya. Aleshores, podem deixar caure el cos per fora de la borda, sortint de l’embarcació tant com ens ho permeten les cames. Es tracta de treballar fent el màxim de palanca, utilitzant normalment dos punts de suport, un als peus (cingla) i l’altre a la part del bíceps femoral (borda). Alguns dels consells principals:
Contrapès amb l’ús del trapezi
Amb l’ús del trapezi i de l’arnès (normalment la tripulant), el centre de gravetat de la força adrissant encara pot estar més allunyat, per tant, la força de contrapès augmenta. També s’ha de considerar que quan els punts de recolzament són els peus a la borda i el trapezi a l’arnès, encara hi ha més inestabilitat davant d’onades, ratxes o altres desequilibris, per tant, l’anticipació i el control de tots els efectes de cada element seran imprescindibles. Algunes pautes per l’ús del trapezi: