Torna al blog

T’agradaria navegar a més velocitat i amb un millor angle de cenyida? Aprèn els secrets per optimitzar el teu contrapès

Image of Federació Catalana de Vela
Federació Catalana de Vela

Amb aquesta tècnica aconseguiràs fer el màxim contrapès especialment durant la navegació en rumbs de cenyida, través o llargs en condicions de vent molt fort. L’objectiu és contrarestar la força escorant o de deriva que genera la sustentació; com més força de contrapès aconseguim, major podrà ser la sustentació que produïm a la vela i, per tant, major la força impulsora.

Contrapès amb l’ús de la cingla o cintó (cincha)

navegar a vela a màxima velocitat

És l’element que trobem a la banyera a la majoria d’embarcacions. L’ús o el concepte és senzill i es tracta de situar els peus per sota la cingla i aquesta quedaria a la part de l’empenya. Aleshores, podem deixar caure el cos per fora de la borda, sortint de l’embarcació tant com ens ho permeten les cames. Es tracta de treballar fent el màxim de palanca, utilitzant normalment dos punts de suport, un als peus (cingla) i l’altre a la part del bíceps femoral (borda). Alguns dels consells principals:

  • Peus estirats i procurar no tensar-los
  • Deixar que la posició sigui el més natural possible sobre els dos punts (o tres) de recolzament. No fer força innecessària
  • Cingla caçada en la fase de pràctica inicial (és més estable per equilibrar-se fàcilment)
  • Perpendiculars a l’eix de l’embarcació, posteriorment i amb més experiència, s’utilitza la rotació del tronc per orientar el cos
  • Ubicar-se el màxim endavant que es pugui, sempre que no s’enfonsi la proa amb les onades
  • Amb les cames estirades al màxim i el tronc també estirat, es realitza el major contrapès ja que el centre de gravetat del cos s’allunya de l’eix de rotació de l’embarcació

 

Contrapès amb l’ús del trapezi

navegar amb el trapezi de l'embarcació

 

Amb l’ús del trapezi i de l’arnès (normalment la tripulant), el centre de gravetat de la força adrissant encara pot estar més allunyat, per tant, la força de contrapès augmenta. També s’ha de considerar que quan els punts de recolzament són els peus a la borda i el trapezi a l’arnès, encara hi ha més inestabilitat davant d’onades, ratxes o altres desequilibris, per tant, l’anticipació i el control de tots els efectes de cada element seran imprescindibles. Algunes pautes per l’ús del trapezi:

  • Estudiar i mecanitzar els moviments de sortida i entrada
  • Primer acompanyar el suport del pes amb les mans i després enganxar el trapezi al sortir (i a la inversa)
  • Buscar l’estabilitat recolzant primer el peu de proa al sortir i fer-ho progressivament. Si cal, ajudar-se de la tripulació per trobar punts de recolzament
  • Utilitzar la flexió dels genolls (especialment la cama de popa) i l’escota del floc per equilibrar-se
  • La posició es pot avançar o endarrerir segons les condicions de vent i onades

Si vols aprendre a navegar, millor-la o convertir-te en tot un expert, t'animem a visitar aquesta pàgina


Tècniques per a dominar els canvis de rumb i de velocitat

Image of Federació Catalana de Vela
Federació Catalana de Vela

Quan es realitza un canvi de rumb, s’haurà d’ajustar la tècnica de navegació a un nou angle de...

READ MORE
escoles de vela de catalunya

Escoles de Vela Reconegudes de Catalunya, Escoles amb Denominació d’Origen

Image of Federació Catalana de Vela
Federació Catalana de Vela

Les gambes de Palamós, l’oli de Siurana, les anxoves de l’Escala o el cava del Penedès, a Catalunya...

READ MORE